قصه سرگردانی نقدی بر مقاله (در بی معنایی معنا هست)

نویسندگان

عسکری سلیمانی

چکیده

استیس در مقاله خود داستان سرگردانی انسان هایی را مطرح می کند که از خدا و معنویت جدا شده اند, در واقع, داستان انسان هایی که به خدا و امور معنوی باور ندارند. میوه تلخ این فاصله گیری برای بسیاری از انسان ها بی معنایی است.مقاله استیس در دو بخش تنظیم شده است: در بخش اوّل سرگردانی و در بخش دوم راه حل ها, بررسی آن ها و در نهایت, راه حلّ خودش را ارائه می دهد. همان طور که از عنوان مقاله پیداست, استیس مدعی می شود که زندگی کسانی که به خدا و معنویت اعتقاد ندارند, بی معناست, و در این بی معنایی نیز معنایی نهفته است. این عبارت به دو معنا می تواند باشد: یکی آن که زندگی بدون خدا واقعا بی معناست, اما در عین حال, می توان در جست وجوی معنایی در این زندگیِ بی معنا بود و به آرامش رسید. دیگر آن که زندگی ای که در ظاهر بی معناست, واقعا بی معنا نیست. به هر حال, استیس در بخش پایانی مقاله راه حلّ خود را برای فایق آمدن بر سرگردانی ارائه می دهد و در آن جا معلوم می شود که کدام یک از این دو احتمال مورد نظر استیس است؟تلاش نگارنده این خواهد بود که در چهار بخش مقاله را به پایان ببرد. در بخش نخست, اجمالا بخش اوّل مقاله استیس که در صدد بیان بی معنایی زندگی نوین است, گزارش خواهد شد; در بخش دوم, بخش اوّل مقاله او مورد بررسی قرار خواهد گرفت; در بخش سوم, گزارشی اجمالی از بخش دوم مقاله استیس, یعنی راه حل های پیشنهادی وی برای فایق آمدن بر پوچی و بی معنایی, ارائه می شود و در بخش پایانی به بررسی این راه حل ها و ارائه راه حلّ مورد نظر پرداخته خواهد شد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سرگردانی میان معنا و بی معنایی (جایگاه شعر در موسیقی عامه پسند امروز)

رواج گسترده موسیقی عامه پسند (پاپ) در سال های اخیر، از سویی مخاطبان این نوع موسیقی را جذب کرده و از سوی دیگر انتقادهایی را درباره کیفیت آثار هنری ارائه شده در این حوزه بر انگیخته است. برخی از این انتقادها متوجه نوع اشعاری است که در موسیقی پاپ به مخاطب ارائه می شود. از سوی دیگر رویکرد صداوسیما نسبت به پخش گسترده قطعات موسیقی پاپ از رادیو و تلویزیون، حساسیت موضوع را بیشتر کرده است. این نوشتار، پس...

متن کامل

نقدی بر مقاله «محوریت قهرمانان زن در قصه های عامیانه»

در مقاله محوریت قهرمانان زن در قصه های عامیانه که در شماره یازدهم و دوازدهم فصلنامه نقد ادبی منتشر شده است، نکته هایی به اشتباه درباره کتاب طبقه بندی قصه های ایرانی نوشته آقای اولریش مارزلف آمده است. در این نقد تلاش شده که محققان و قصه شناسان به تفاوت دسته بندی های رایج قصه توجه کنند. چنانکه دو نوع اصلی برای طبقه بندی قصه ها در جهان وجود دارد، یکی بر اساس موضوع و درونمایه های قصه ها که بر مبنای...

متن کامل

نقدی بر مقاله «بازنگری در حضور مریم (س) در قرآن»

سلیمان علی‌ مراد در مقاله «بازنگری در حضور مریم (س) در قرآن» به بررسی انتقادی خاستگاه طرح داستان مریم (س) در قرآن پرداخته است. وی با کاوش در منابع مسیحی و اساطیر یونان و تطبیق آنها با تفاسیر قرآن و کتب تاریخی قرون میانی اسلام، به‌ویژه آثار جاحظ، به این نتیجه رسیده است که منبع نقل بخش کرامت عیسی (ع) (بارورکردن درخت خشکیده) در داستان مریم (س) در قرآن، انجیلِ شبیه متی و افسانه لتو بوده است. وی این ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)

جلد ۹، شماره شماره ۳۴-۳۳، صفحات ۴۵۰-۴۷۳

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023